Kancelář prezidenta republiky

Vedoucí kanceláře prezidenta republiky


5 Ca 206/2005


Městskému soudu v Praze

pracoviště Hybernská

Hybemská 18

111 21 Praha 1




VE VĚCI ŽALOBY PROTI ROZHODNUTÍ O ODEPŘENÍ POSKYTNUTÍ INFORMACE

(ŽALOBA PROTI FIKTIVNÍMU ROZHODNUTÍ DLE ZÁKONA Č. 106/1999 SB.)



ŽALOBCE: Jiří Krejza mladší, bytem Dr. Slavíka 1515,41301 Roudnice nad Labem


ŽALOVANÁ: Kancelář prezidenta republiky, Pražský hrad, 119 08 Praha 1 - Hrad,

jednající svým pracovníkem mgr. Ludvíkem Matouškem, trvale bytem

Mírová 1/528, Praha 10, 103 00




Vyjádření k obsahu žaloby a předložení spisového materiálu




Dvojmo



119 08 Praha - Hrad, Česká republika

tel.: +420224371 III, fax: +420224373300



I.

Rekapitulace rozhodných skutečností


1. Žalobce se dopisem došlým Kanceláři prezidenta republiky (dále jen "žalovaná")

dne 28. ledna 2004 (příloha č. 1) obrátil na prezidenta republiky, jímž mu

oznamoval skutečnosti související s přijímáním potřebných občanů do domova

důchodců v Roudnici nad Labem. Na základě tohoto dopisu ředitel Sekretariátu

prezidenta republiky (vnitřní organizační útvar žalované) dne 12. února 2004

jménem prezidenta republiky žalobce informoval o postoupení sdělení věcně

příslušnému úřadu - Ministerstvu práce a sociálních věcí s tím, že MPSV bude

požádáno o prošetření věci, a o výsledku bude žalobce informován (příloha č. 2).

Žalovaná téhož dne jednak požádala MPSV o přešetření věci a jednak vyjádřila

přání být o výsledku šetření vyrozuměna (příloha č. 3). MPSV dne' 5. dubna 2004

žalovanou informovalo (příloha č. 4) a přiložilo dopis (příloha č. 5), který samo

zasílalo žalobci. Tento Ministerstvem přiložený dopis se pak stal záminkou dalšího

jednání žalobce, jež vyústilo i v podání právě projednávané žaloby.

2. Žalobce se druhým dopisem došlým žalované dne 6. května 2004 (příloha č. 6)

opět obrátil na prezidenta republiky s dotazem, proč "dosud nebyla zjednána

náprava v porušování lidských práv" a požádal ho o umožnění schůzky.

3. Žalobce třetím dopisem došlým žalované dne 25. května 2004 (příloha č. 7) opět

upozorňuje prezidenta republiky, že "nezastavil vydírání klientů domova

důchodců" a že od něj rovněž neobdržel "vyjádření kontroly provozování domova

důchodců". Závěrem ho žádal o "zastavení transformace příspěvkové organizace

na obecně prospěšnou společnost", o "prošetření provozu domova důchodců" a

další intervence. Z pověření prezidenta republiky ředitel Sekretariátu prezidenta

republiky dne 3. června' 2004 (příloha č. 8) informoval žalobce o tom, že J

k přešetření celé věci nemá prezident republiky pravomoc, že žádost o osobní

schůzku s prezidentem republiky nemůže být vzhledem k jeho časově velmi

náročnému programu akceptována, a o tom, že výsledek šetření žalobce již obdržel

dopisem MPSV datovaným 18. prosince 2003 (tedy dopisem uvedeným jako

příloha č. 5).

4. Žalobce se v pořadí již čtvrtým dopisem došlým žalované dne 6. září 2004 (příloha

č. 9) opět obrátil na prezidenta republiky, kde polemizuje s jednotlivými výroky

předchozí korespondence a "stěžuje si na sdělení MPSV", protože "on nikdy žádné

podrobné vyjádření včetně potřebného poučení ze dne 18. prosince 2003

neobdržel", a proto žádá jeho zaslání, a na závěr lakonicky zmiňuje, že "Pan Jakl

dělá svou práci dobře, ale nemůže nahradit Vaše rozhodování (míněno prezidenta

republiky - pozn. žalované). Proto i pana Jakla žádám, až si bude číst tento dopis,

aby Vám ho dal k přečtení." Z pověření prezidenta republiky ředitel Sekretariátu

prezidenta republiky L. Jakl dne 3. listopadu 2004 (příloha č. 10) odkazuje žalobce

na předchozí korespondenci a jako přílohu připojuje kopie dopisu a jeho přílohu,

jež mu byly zaslány MPSV dne 5. dubna 2004. Zaslání tohoto dopisu (příloha č.10) a souvisejících příloh je významné z hlediska projednávání této žaloby.

5. Žalobce pátým dopisem došlým žalované dne 15. listopadu 2004 (příloha č. 11)

prezidentu republiky uvádí, že dopis MPSV, který byl přiložen u posledního dopisu

žalované, je zfalšován, neboť datum v záhlaví dopisu zaslaného MPSV žalované je

18. prosince 2003, kdežto datum v záhlaví (textově totožného) dopisu zaslaného

MPSV žalobci je 22. prosince 2003. V závěru svého podání opět žádá prezidenta

republiky o zásah. Na tento dopis reagoval z pověření prezidenta republiky ředitel

Sekretariátu prezidenta republiky dopisem ze dne 30. listopadu 2004 (příloha

č. 12), v němž je žalobce zpraven o rozsahu pravomocí prezidenta republiky, a kde

mu jsou poskytnuty další užitečné informace.


6. Žalobce zaslal žalované dne 14. dubna 2005 šestý dopis, kterým jí dává na vědomí

obsah korespondence určené Veřejnému ochránci práv v Bmě. Žalovaná na tento

dopis nereagovala.


II.


Žalobce svým sedmým dopisem zaslaným doporučeně ze dne 13. června 2005 požádal

žalovanou o poskytnutí informace (příloha č. 13), přičemž tato žádost byla žalované

doručena dne 15. června 2005. Požadavek na informaci byl žalobcem formulován

takto: "Která osoba z MPSV sdělila Kanceláři prezidenta republiky tyto nepravdivé

informace se zfalšovaným datumem na kopii dokumentu ze dne 22.12.2003, čj. 2003/-

51048-22, u niž je zfalšované datum, které je zfalšováno z datumu 22. prosince na 18.

prosince 2003."


Důkaz:

výpis z knihy došlé pošty

výslech svědka - pracovnice podatelny žalované


III.


Dnem 15. června 2005 počala běžet 15-ti denní lhůta, ve které měla žalovaná

poskytnout požadovanou informaci, anebo vydat rozhodnutí o tom, že se žádosti

nevyhovuje. Tato lhůta uplynula 29. června 2005 [§ 14 odst. 3 písmo c) zákona], a

tímto dnem se naplnila právní fikce vydání rozhodnutí, jímž se poskytnutí informace

odpírá. Den doručení (oznámení) tohoto fiktivního rozhodnutí není zákonem určen a

je nerozhodný, neboť lhůta pro podání odvolání je pro tyto případy upravena jinak, než

je tomu u rozhodnutí o odložení žádosti nebo o odmítnutí žádosti, příp. u rozhodnutí

vydaného podle správního řádu.


Dne 30. června 2005 odeslal žalobce odvolání (příloha č. 14), jež bylo žalované

doručeno 1. července 2005, a kterým se žalobce odvolával proti fiktivnímu rozhodnutí

o odepření žádosti poskytnout informace.


Důkaz:

výpis z knihy došlé pošty

výslech svědka - pracovnice podatelny žalované


IV.


Dne 7. července 2005 bylo žalobci dopisem ředitele Sekretariátu prezidenta republiky

(příloha č. 15) sděleno, že veškeré informace, které požadoval, mu byly poskytnuty

v předchozí písemné korespondenci již 2. listopadu 2004 (správně 3. listopadu - viz

příloha č. 10). Ačkoli tento přípis nevykazuje znaky formálního rozhodnutí ve věci,

kterým by se fiktivní rozhodnutí zrušovalo a výslovně se uvádělo, že požadovaná

informace se poskytuje resp. odkazuje na její poskytnutí v předešlé korespondenci, je

nutno na tento přípis takto pohlížet, i z toho důvodu, že je nutno jej vykládat podle

obecné zásady správního práva, totiž že v případě možnosti dvojího výkladu je nutné

akt veřejné správy vykládat ve prospěch toho, o jehož práva jde (zde ve prospěch

žalobce), tedy že jím byla informace zpřístupněna (resp. na její poskytnutí odkázáno).

Stejně tak je namístě připustit, aby o odvolání v rámci autoremedury (§ 57 odst. 1) spr.

řádu) rozhodl ředitel Sekretariátu prezidenta republiky, ačkoli zákon stanoví, že o

odvolání rozhoduje vedoucí Kanceláře prezidenta republiky (§ 16 odst. 2) zákona).

Lhůta pro vyřízení odvolání uplynula v pátek dne 15. července 2005. Bez vlivu tak

zůstává přípis zástupce vedoucího Kanceláře prezidenta republiky z pondělí dne 18.

července 2005 (příloha č. 16), kterým je žalobce v souladu s dopisem ředitele

Sekretariátu prezidenta republiky ze dne 7. července 2005 odkazován na předchozí

korespondenci. To, že žalobce vyžadovanou informaci skutečně i obdržel, potvrzují

jím následně zasílané dopisy, kde se pozastavuje nad nesrovnalostmi datumových

údajů v záhlaví listin vyhotovených MPSV, zejména tedy dopis žalobce došlý

žalované dne 15. listopadu 2004 (příloha č. 11).


Důkaz:

dopis žalované ze dne 7. července 2005 (příloha č. 15)

dopis žalobce došlý žalované dne 15. listopadu 2004 (příloha č. 11)


V.


Na posuzovaný případ nelze vztáhnout působnost zákona č. 106/1999 Sb., o

svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Prezident republiky

je hlavou státu, tedy nejvyšším ústavním činitelem, a z výkonu své funkce není

odpovědný [čI. 54 odst. 1) a 3) Ústavy ČR]. Výkonem funkce je třeba rozumět veškeré

rozhodování prezidenta republiky i všechnu další činnost, kterou skutečně vykonává

svůj úřad. Z výkonu své funkce není odpovědný ani politicky, ani občanskoprávně, ani

trestně. Kromě odpovědnosti trestní je odpovědný jako každý jiný občan pouze v tom

případě, kdy je taková odpovědnost přičitatelná jednání či opomenutí, jež uskutečnil

mimo výkon své funkce.l Funkce prezidenta republiky (její náplň) je dána především

Ústavou, ústavním pořádkem a jednotlivými zákony. Tím ale není zpochybněna

__________________________

1 Prof. JUDr. V. Pavlíček - JUDr. 1. Hřebejk: Ústava a ústavní řád České republiky. l. díl. Ústavní systém., 2.

doplněné a podstatně rozšířené vydání. Linde Praha, a.s.1998, str. 208



činnost prezidenta v těch případech, kdy k realizaci jeho pravomoci je zapotřebí

spolupodpisu předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády. V takovém případě je

za rozhodnutí prezidenta republiky odpovědna celá vláda [čI. 63 odst. 4) Ústavy].

Protějškem absence této odpovědnosti je ničím neomezená vůle prezidenta republiky,

jak si bude při výkonu své funkce počínat. Prezident republiky je mimo jiné oprávněn

vyžadovat si od vlády a jejích členů zprávy a projednávat s nimi otázky, které patří do

jejich působnosti [čI. 64 odst. 2) Ústavy ČR]. Mezi členy vlády patří předseda vlády,

místopředsedové vlády a ministři (čI. 67 odst. 2 Ústavy). Tomuto ústavnímu oprávnění

koresponduje i ústavní povinnost členů vlády tomuto požadavku vyhovět. Prezident

republiky se se svým požadavkem nemusí obracet přímo a jedině na příslušného

ministra; může-li požádat o informace vedoucího resortu, tím spíš může o informaci

požádat i jeho podřízené. Tato situace nastává zpravidla v době, kdy dochází k výměně

ministrů, dosavadní ministr svoji funkci již nevykonává a nový ještě nebyl jmenován.

Prezident republiky rovněž může uložit, aby pro něj byly určité informace vyžádány.

Proto má žalovaná zato, a proti této dosavadní praxi nebyly nikým vznášeny žádné

námitky, že vyžadování podkladů či zpráv od příslušného resortu pro prezidenta

republiky spadá pod výkon jeho pravomoci dle čI. 64 Ústavy. Prezident republiky

nemusí ani nemůže veškerou agendu spjatou s výkonem jeho funkce vykonávat

výhradně sám osobně. Za tím účelem byla zákonem č. 114/1993 Sb., o Kanceláři

prezidenta republiky, ve znění pozdějších předpisů, zřízena Kancelář prezidenta

republiky. Tímto zákonem byla stanovena její působnost, do níž spadá zejména

zajišťování obstarávání věcí spojených s výkonem pravomocí prezidenta republiky

stanovených Ústavou České republiky, ústavními zákony a zákony, a s protokolárními

povinnostmi a veřejnou činností prezidtmta republiky (ust. § 2 cit. zákona). Prezident

republiky nepochybně osobně obdrží všechny dopisy, které jsou k jeho rukám od

občanů zasílány, zpravidla ale odpovědi na ně sám nevyhotovuje, vzhledem kjejich

počtu by to ani nebylo možné, ale k obsahu a formě odpovědi; dává pokyny

zaměstnancům žalované. Zejména z tohoto důvodu není možné chápat úvodní

formulace dopisů žalované - např. „jménem prezidenta republiky", "z pověření

prezidenta republiky" - jako ryze formální. Postupují-li proto tyto zmocněné osoby

tak, že si na základě pokynu prezidenta republiky vyžádají informace od věcně

příslušného resortu, a postupují pak podle jeho dalších pokynů, domnívá se žalovaná,

že jde o příklad realizace oprávnění prezidenta republiky dle čI. 64 Ústavy, za nějž lze

považovat i dopis ředitele Sekretariátu prezidenta republiky ze dne 12. února 2004

adresovaný Ministerstvu práce a sociálních věcí (příloha č. 3). Podle předchozí

judikatury Nejvyššího správního soudu - Sb. NSS 2004, č. 6: 529 2 - by tak i na

korespondenci tohoto druhu mohlo být nahlíženo obdobně, a v těchto případech by

žalovaná nebyla subjektem povinným poskytnout žádané informace. Přesto v tomto

konkrétním případě žalovaná nelpěla na možném výkladu ustanovení čI. 17 odst. 5

Listiny základních práva svobod a zákona č. 106/1999 Sb., kterým se tento článek

provádí, totiž, že státní orgán za zákonem stanovených podmínek poskytne informace

"přiměřeným způsobem", a informace - jak shora rozvedeno – poskytla.

____________________

2 Žádá-Ii senátor ministra o poskytnutf informacf a vysvětlení potřebných pro výkon své funkce podle § 12 odst. 1 zákona č. 107/1999 Sb., o jednacÍfll řádu Senátu, nevystupuje v tomto vztahu ministr jako vedoucí ústředního orgánu státní správy, který poskytuje informace o činnosti vztahující se k pusobnosti ministerstva, nýbrž jako člen vlády (ústavní činitel). V této situaci není ministr povinným subjektem ve smyslu § 2 odst. 1 zákona Č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.


VI.


Protože ani podle soudního řádu správního nelze přiznat ochranu těm právům, jež jsou

zneužívána (ustanovení § 64 s.ř.s. A § 2 o.s.r.) a rovněž s přihlédnutím k obraně výše

uvedené, žalovaná žádá, aby soud rozhodl usnesením tak, že se žaloba odmítá, in

eventum rozsudkem tak, že se zamítá.


VII.

Procesní plná moc


Žalovaná zmocňuje tímto svého zaměstnance, pracovníka odboru legislativního a

právního mgr. Ludvíka Matouška, aby ji v této věci v plném rozsahu zastupoval.

Zástupce může udělit procesní plnou moc další osobě.


V Praze dne 11. října 2005



Jiří Weigl

PhDr. Ing. Jiří Weigl, Csc.




__________________________________________________________________