Více o diskriminaci seniorů v ČR na www.duchodci.webz.cz


č. 497 - 506/2003

USNESENÍ
z 21. mimořádné schůze Rady města Roudnice nad Labem ze dne 23. července 2003


Přítomni: 7 členů rady
MUDr. Rathouský příchod 14,25 hod., MUDr. Krajník příchod 14,35 hod.
Zdenka Horecká - zástup za tajemníka
Nepřítomni: Mgr. M.Pém


Omluveni: -

Jednání rady města zahájil v 14,05 hod. v zasedací místnosti starosta města p. Zdeněk Kubínek přivítáním přítomných. Radní schválili návrh programu jednání (pro 5, proti 0, zdrželi se hlasování 0 – v tu dobu přítomno 5 radních).


Program:
1) Provozování Domova důchodců
2) Dodatek ke zřizovací listině Roudnických městských služeb
3) Různé

 

4) Provoz domova důchodců
Radní obdrželi písemný materiál zpracovaný Bc.M.Legnerovou i písemné připomínky odborníků. Do rady byli pozváni a dostavili se tito hosté: ing.Kohout, L.Pasečiáková, I.Šustrová. Vedoucí odboru sociálních věcí MěÚ seznámila přítomné s písemným materiálem a navrhla určit sociální pracovnici dle bodu 3, vysvětlila některé pojmy, týkající se zdravotního stavu klientů dle vyhl. 182/1991 Sb. Upozornila, že do těchto zařízení jsou osoby přijímány na základě rozhodnutí příslušného správního úřadu a termíny rozhodnutí se řídí zákony. Dále sdělila, že potencionálním zájemcům byly zaslány dva dopisy a v současné době jsou aktualizována data v pořadníku a žádostech (tj. získávají se informace o současném zdravotním stavu žadatelů). Radní diskutovali nad textem dopisu, který rozesílal sociální odbor občanům. MUDr. Chocholatá sdělila, že dle jejího názoru nebyla jeho formulace vhodná. Starostou bylo sděleno, že byla učiněna náprava. Starosta navrhl jednotlivé body písemného materiálu probírat postupně. Upozornil na skutečnost, že situace je z hlediska časového kritická. Je nutné provoz zařízení zahájit dle dotačních podmínek jinak hrozí, že město bude muset vracet dotaci. Vzhledem ke skutečnosti, že komise pro výběr ředitele příspěvkové organizace doporučila RM nevybrat žádného uchazeče, je nutné pověřit někoho řízením organizace, neboť stávající ředitel na základě jednání s auditory z funkce odstoupí. Dosud tak neučinil, aby nedošlo k procesním průtahům při zápisu změn do obchodního rejstříku a městu tak nevznikly další finanční náklady v souvislosti s administrativními záležitostmi. Ředitele nelze jmenovat přímo bez výběrového řízení, neboť ve zřizovací listině je uvedeno, že bude jmenován na základě konkurzu. Starosta dále uvedl, že je nutné, aby byla známa zodpovědná osoba, která bude dočasně pověřena řízením organizace, neboť je nutné zahájit pracovní činnost ( přebírat např. stavbu, zajistit provoz, přijmout zaměstnance, klienty, proškolit obsluhu technických zařízení). V opačném případě se město vystavuje nebezpečí nárůstu finančních nákladů v souvislosti s proškolením aj.. Dále radní informoval o dopisu ministerstva vnitra v souvislosti s informacemi v tisku a vystoupením MUDr. Žižkovského na veřejném zasedání ZM. Starosta města bude situaci vysvětlovat zástupcům MV ČR - prac. Děčín, kterým byla postoupena stížnost, týkající se zrušení výběrového řízení. Bylo konstatováno, že RM vypsala výběrové řízení chybně a radní ho proto zrušili a rozhodli o provozování domova důchodců prostřednictvím příspěvkové organizace. Tyto kroky jsou dle starosty v souladu se zákonem o obcích a stěžovatelé asi nejsou zcela s jejich zněním obeznámeni. Dále byla znovu objasněna situace existence příspěvkové organizace. MUDr. Rathouský upozornil, že dle jeho názoru nevysvětlil ing. Běloubek při veřejném zasedání existenci příspěvkové organizace podrobně a zeptal se, zda bylo v nájemní smlouvě hovořeno o zániku této organizace. Starosta znovu vysvětlil kroky, jak bylo postupováno na základě vyjádření ekonomů a auditorů. Zánik organizace nebyl prozatím možný dle vyjádření těchto odborníků a o ukončení činnosti příspěvkové organizace rozhoduje zastupitelstvo města. Rada města svým usnesením č. 801/2001 ze dne 7.11.2001 pouze doporučila ZM zrušit ke dni 31.12.2001 příspěvkovou organizaci PNsP. Tento akt nebyl z výše uvedených důvodů ZM schválen. Bylo tudíž rozhodnuto příspěvkovou organizaci PNsP zachovat. Starosta také odpovídal na dotazy ministerstva zdravotnictví v souvislosti s informací o „tunelování nemocnice“. Telefonicky hovořil s Mgr. M. Bohmen, vedoucím oddělení styku s veřejností MZ ČR, a pozval ho na návštěvu, aby se osobně mohl přesvědčit o provozu PNsP s.r.o.. Slíbil mu, že zajistí, aby měl k dispozici všechny účetní doklady. Zástupce ministerstva po třetím telefonickém pozvání uvedl, že je momentálně zaneprázdněn a termín návštěvy sdělí sám. Ing. Kohout doporučil, aby kontroly byl zároveň přítomen pověřený zastupitel města, který podá zastupitelstvu informace, neboť se obává podjatosti některých osob a tyto obavy může podložit informacemi z internetu. Starosta navrhl přistoupit k projednání jednotlivých bodů. Do diskuse se přihlásil MUDr. Rathouský, který chtěl objasnit bod č.12, jež mu připadá protizákonný. Byl mu MUDr. Krajníkem a starostou město objasňován tok financování příspěvkové organizace města (organizace může být dle zákona financována ze státních či obecních zdrojů, z vlastních příjmů vzniklých z hospodářskou činností a darů fyzických či právnických osob či darů ze zahraničí). MUDr. Rathouský sdělil, že chce znát stanoviska odborníků, aby se rada nedopustila některých závažných chyb jako např. s vypsáním výběrového řízení a navrhoval znovu diskutovat nad otázkou, zda domov důchodců provozovat prostřednictvím příspěvkové organizace či ho pronajmout. Kladl důraz, aby všechny kroky byli učiněny v souladu se zákonem. Podle jeho názoru by bylo vhodnější objekt pronajmout. MUDr.Krajník uvedl, že pak by byly poplatky pro klienty značně vysoké. Starosta sdělil, že o této otázce již rada diskutovala a rozhodla se pro provozování domova důchodců prostřednictvím příspěvkové organizace města. Na změnu podle jeho názoru není momentálně čas, neboť domov důchodců musí začít fungovat jinak městu hrozí vrácení státní dotace. Je možné se k této otázce ještě vrátit na základě zkušeností a také v souvislosti s avízovanými legislativními změnami a transformacemi organizací dle požadavků Evropské unie. MUDr. Krajník sdělil, že nemocnice v plzeňském regionu již k transformaci přistoupili a na dotaz starosty odpověděl, že se většinou jedná o akciové společnosti nebo o společnosti s ručením omezeným. MUDr. Chocholatá řekla, že obavy MUDr. Rathouského vznikly zřejmě na základě informací ing. Prokopa při výběrovém řízení, oznámila, že tajemník města ing. Veber byl komisí pověřen, aby starostu o těchto obavách informoval a navrhla, aby byli jednání rady města přítomni odborníci, na základě jejich stanovisek by rada rozhodla. Chce být jimi přesvědčená, že takto provozovat zařízení lze. Starosta odpověděl, že na přehodnocení situace není časový prostor a přinesl do jednání rady stanovisko Doc. Ing. L.Průši, Csc. VÚPSV-rilsa a nechal ho radním kolovat (kopie je součástí přílohy zápisu z jednání RM). Konstatoval, že je škoda, že radní nepožádali dříve o osobní účast doc. Průši při jednání rady. MUDr. Krajník několikrát zdůraznil, že kritika by měla být konstruktivní a měla navrhnout řešení problému, který je podle jeho názoru způsobem nejasnou legislativou. Podle informací se chystá změna zákona a příjemcem dotace, která je nenároková, mohou být i nestátní subjekty. Nyní může tuto dotaci získat stát či obec. Starosta zdůraznil, že pokud bude obec příjemcem státní dotace, musí příspěvková organizace postupovat v souladu s platnou legislativou. Pokud bude chtít využívat služeb PNsP s.r.o., musí se řídit zákonem o zadávání veřejných zakázek, tak jak to běžné. MUDr. Rathouský sdělil, že sponzorský dar nelze vymáhat a MUDr. Chocholatá se domnívá, že ho nelze taxativně určit. Ing. Kohout situaci vysvětloval a řekl, že bod č.12 není vhodně formulován, a proto navrhli změnu jeho znění. Pro objasnění financování radním nastínil příklad LDN, kdy postup konzultovali s právníky. Ing. Kohout sdělil, že od klientů nelze vybírat vysoké částky za služby, neboť v současné době řeší mnoho stížností i na platby ve výši cca 180,- Kč. Starosta navrhl hlasovat o osobě, která by byla pověřena řízením příspěvkové organizace a doporučil p.J. Černého. Rada města vzala na vědomí, že komise nedoporučila jmenovat ředitelem příspěvkové organizace žádnou ze zúčastněných osob a navrhla se k problematice znovu vrátit nejpozději v termínu květen 2004 v souvislosti se vstupem do EU. Padl návrh pověření časově omezit, starosta oznámil, že toto není nutné, neboť změna je kdykoliv v kompetenci RM. Někteří radní se dotazovali, zda si pan Černý uvědomuje zodpovědnost a je osobou plně kompetentní. Ing. Kohout řekl, že pan Černý je technickým odborníkem a v ostatních záležitostech bude jednat s odborníky.

Usnesení č. 500/2003:
Rada města pověřuje řízením příspěvkové organizace p.J.Černého (pro 5, proti 2 – MUDr. Chocholatá, MUDr. Rathouský).

Radní znovu diskutovali otázku provozování domova důchodců v alternativách pronájem nebo příspěvková organizace. Pan Dvořák řekl, že nechápe, proč by se měla rada k této otázce vracet. Záležitost konzultoval i s opozicí a proto vystoupil na jednání ZM a sdělil svůj názor. MUDr. Rathouský navrhl se k otázce znovu vrátit. Starosta přítomné vyzval, aby tedy sdělili návrh na revokaci usnesení, ten nebyl vznesen, neboť přítomní konstatovali, že z důvodů časových, kdy je nutno zahájit provoz to není možné. Mgr. Franc tedy navrhl se k otázce znovu vrátit v určitém termínu. Byly navrženy varianty, prosinec, leden a květen, vzhledem k legislativním změnám a k transformacím.

Usnesení č. 501/2003:
Rada města rozhodla,že se bude znovu zabývat formou provozováním domova důchodců v souvislosti s avízovaným legislativními změnami a vstupem do EU nejpozději v termínu do 31.5.2004 (pro 7, schváleno jednomyslně).

Dále probíhala diskuse nad písemným materiálem. Bylo navrženo, aby sociálními pracovnicemi dle bodu 3 byly jmenovány paní V. Bruderhansová a sl. I.Gutová.

Usnesení č. 502/2003:
Rada města jmenuje sociálními pracovnicemi dle bodu 3 pís. materiálu paní Věru Bruderhansovou a sl. Ivanu Gutovou (pro 7, schváleno jednomyslně).

Paní I.Šustrová doporučila, aby v komisích bylo více členů za účelem větší objektivity.
Rada se dále zabývala, kdo bude posuzovat žádosti dle bodu č. 4. Bylo oznámeno, že příspěvková organizace uzavře smlouvu s odborným lékařem. Radní se dotázali, zda je známo jméno odborníka. Ing. Kohout odpověděl, že uvažují o p. MUDr. J.Černé, která je dostatečně zkušená, má atestaci a nastoupí ke dni 1.9.2003. Bc. Legnerová sdělila, že tento termín je pozdní. Z tohoto důvodu bylo řečeno, že do doby nástupu bude tato stanoviska vydávat primář interny či MUDr. Šifaldová.
Dalším předmětem jednání byla komise dle bodu 8. MuDr. Chocholatá navrhla komisi doplnit o psychiatra. Bylo odpovězeno, že takto nemocné osoby bude posuzovat již výše uvedená lékařka, ale bylo by vhodné, aby si komise do budoucna, pokud bude potřeba přizvala k jednání odborníka Jako nejvhodnější byla doporučena MUDr. Zimanová.
Ing. Kohout doporučil starostovi, aby na schůzce starostů informoval o problematice domova důchodců včetně jeho financování. Starosta navrhl, že by tento okruh osob měl být rozšířen i o starosty regionu Litoměřicka aj. Radní dále diskutovali o otázce financí, neboť ing. Kohout vznesl obavu, zda bude mít příspěvková organizace dostatek financí na zahájení provozu a zda se podaří získat státní dotaci. Bc. Legnerová sdělila, že v kapitole jejího odboru se v rozpočtu taková částka nenachází. Starosta sdělil, že finančních prostředků není dostatek a dle rozhodnutí rady byl schválen úvěr a ručení. Přítomní se zajímali, zda jsou tyto prostředky určeny na provoz či vybavení. Starosta uvedl, že vybavení by mělo být nakupováno postupně podle nutnosti a potřebnosti, aby nedocházelo k zatížení již tak napjatého rozpočtu města. Radní konstatovali, že budou tuto problematiku ještě řešit a bylo navrženo, aby se konaly pravidelné porady s vedením města (četnost nejméně 1x za 14 dnů). Radní souhlasili, aby za klienty mohli jednat osoby blízké.
Dalším připomínkovaným tématem bylo vedení pořadníku. Bylo doporučeno, aby ho vedla příspěvková organizace.

 

Usnesení č. 503/2003:23.7.2003
RM schvaluje Podmínky pro přijímání žadatelů do domova důchodců Roudnice nad Labem dle písemného materiálu Bc.Legnerové s těmito připomínkami:
bod č.12 původního materiálu je nahrazen a zní:
Všech 132 budoucích obyvatel si zažádá příslušnou obec (obecní úřad) , město (městský úřad) v místě trvalého bydliště o finanční příspěvek na umístění do domova důchodců v plné výši jak jednorázového, tak měsíčně provozního. Příslušná obec (obecní úřad) město (městský úřad), na podkladě žádosti klienta o umístění, rozhodne zda jejich občan splňuje podmínky pro umístění v DD dle vlastních stanovených kritérií, sociální potřebnosti občana a samotné potřebnosti příslušné obce - obecního úřadu či města městského úřadu (zda má možnost umístit klienta do jiného zařízení bez finanční účasti úřadu). Za podání takovéto žádosti zodpovídá sám klient (či osoba jím zmocněná) a umístění do DD doporučí příslušná obec-obecní úřad či město-městský úřad, který převede finanční prostředky přímo na účet provozovatele. Rozhodnutí o přijetí do DD bude vydávat odbor soc. a zdrav. věcí MěÚ Roudnice nad Labem jako zřizovatel bude informovat příslušnou obec-obecní úřad či město-městský úřad o přejetí jejich klienta do DD v Roudnici nad Labem.
V kompetenci příslušné obce či města je dle rozpočtu obce, města v rámci samostatné působnosti zákona 114/1998 Sb. rozhodnout o poskytnutí výše finančního příspěvku (celý nebo částečný) nebo žádost zamítnout. Pokud nebude žádosti klienta vyhověno, může být i přesto umístěn do DD za plnou finanční spoluúčast formou darů dle Zákona č. 586/1995 Sb. o daních z příjmu.
Pořadník žadatelů domova důchodců (viz bod 2) bude vést. p. J.Černý a Bc. Legnerová je povinna mu předat dokumentaci, termín ihned.
Jmenuje komisi dle bodu 8): I.Gutová, I.Hořejší, V.Bruderhansová, I.Šustrová, MUDr. K.Dvořák –místopředseda, MUDr. Krajník – předseda.
(pro 7, schváleno jednomyslně). Na toto usnesení navazuje usnesení č.762/2003.